mandag den 19. august 2013

Små skridt ... og lidt undren .....



Hvad er det der gør 
at jeg helt uden blusel
 kaster en ½ liter pistacie is til 30 kr i indkøbskurven
 mens jeg kvier mig ved at 
købe en bakke med 6 æbler til 25 kr ???

Samme indkøbstur afstedkom indkøb af en sundhedsbog 
Spis dig Rask
af Bjarne Stigsby og Hanne Juel 

Dem har jeg masser af!
Sundhedsbøger.

Jeg er sg' ikke blevet klogere, nej.
Altså at jeg får flere sunde handlinger.

Om jeg forventer at blive det denne gang?
Næh nok ikke så meget....

Men det er som med strikkeopskrifter
- dem læser jeg jo osse uden at strikke hver og een model
jeg nøjes med at strikke vaskeklude og små tæpper

Så nu læser jeg madopskrifter
og håber jeg begynder lave bare enkle retter :-)
af de sunde altså

Min nuværende kost kræver ikke store ændringer 
for at blive bare lidt sundere
Og en rejse begynder altid med det første skridt.
Små eller store
er ligefedt

Så det er jo nemt
ikke?


5 kommentarer:

  1. Kære Siffe
    Har du tænk på om din kost kunne have indflydelse på PD? Den moderne kost er desværre så langtfra den kost vores krop er bygget til. Og kosten er desværre årsag til mange sygdomme - flere end vi går og regner med.
    Jeg vil anbefale dig at læse om kostlivsstilen Paleo eller afarten LCHF.
    Du kan læse lidt om, hvad paleokosten kan have af indflydelse på bl.a. Parkinsons her: http://bit.ly/1dmkKbW
    Hvis du er interesseret i det kan du søge mere om paleo og PD på nettet om emnet.
    Den anden kostlivsstil, der hedder LCHF - Low Carb High Fat - hvor man spise meget fed mad kan tabe sig. Ja, du læser rigtigt. Spis fedt og tab dig. Du kan læse om det her: Kostdoktorn - Riktig mat för din hälsa - http://bit.ly/1dmlj5n. Koststilen er meget stor i Sverige.
    For begge gælder det at man såvidt muligt undgår sukker, ris, pasta og kartofler - i det hele taget kost der indeholder stivelse.
    Spis når du er sulten til du er mæt. Undgå erstatningsstoffer af nogen art. Når en varedeklaration indeholder mere end 5 ingredienser og E-numre bør det ikke anvendes/købes. Gå efter ØKO og rene råvarer.
    Kort og godt: Forsøg at holde din kostlivsstil så naturlig, simpel og ren som muligt.
    Kærligste hilsener
    A

    SvarSlet
  2. Her kan du, Siffe, læse mere om PD of paleo: paleo parkinson's disease - Google-søgning - http://bit.ly/1dmpIW4
    A

    SvarSlet
  3. Tusind tak kære A
    Sikken dejlig kommentar
    Jeg kender godt den ene men ikke paleo, den vil jeg da kigge på. Da jeg slet ikke laver mad er det en stor omvænnelse jeg skal igang med.Jeg ved jo godt hvordan jeg skal spise det pudsige er at jeg IKKE GØR det !
    KH Siffe

    SvarSlet
  4. Hej Siffe, sådan har jeg det også, jeg ved udemærket hvad der er godt, men derfra og til at gøre det, kan tage laaaaang tid. Det er beslutningen der skal træffes, den der beslutning hvor man virkelig bare siger, f.... nej, nu spiser jeg KUN sundt, og fylder køleskabet med søde ting af den slags man gerne må, så der er noget, når trangen melder sig. Og så må man kun handle ind, når man er mæt og tilfreds, så undgår man nemmere de forkerte fristelser. Held og lykke med det :)

    SvarSlet
  5. Hej TrompetTrut
    Tak for kommentaren ... dejligt jeg ikke er den eneste ... had der dog anede mig.;-)
    Jeg vil gøre som du skriver .. prøve på aaLTSÅ <3

    kh Siffe

    SvarSlet